Niewniesienie należnej opłaty rocznej skutkuje wszczęciem z urzędu postępowania
administracyjnego w przedmiocie wykreślenia podmiotu z rejestru (art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy o odpadach).
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej.
1) mikroprzedsiębiorców – wynosi 200,00 zł;
2) przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy – wynosi 800,00 zł. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz. U. 2024 r. poz. 1901).
31 stycznia – sprawozdania BDO (odpady komunalne, PSZOK, nieczystości ciekłe)
28 lutego – raport emisji do powietrza (KOBiZE)
15 marca – sprawozdania BDO (odpady, opakowania)
31 marca – opłata za korzystanie ze środowiska (emisje, woda, ścieki)
15 stycznia / 15 kwietnia / 15 lipca / 15 października – kwartalna opłata recyklingowa za torby plastikowe
Rejestracja i prowadzenie ewidencji w systemie BDO to obowiązek wielu przedsiębiorców w Polsce. Nasza firma oferuje kompleksową obsługę – od założenia konta, przez prowadzenie bieżącej ewidencji odpadów, aż po sporządzanie i wysyłanie wymaganych sprawozdań.
Regularne raportowanie i terminowe opłaty środowiskowe to klucz do uniknięcia kar i zapewnienia zgodności z przepisami. Powierzając nam obsługę sprawozdawczości, masz pewność, że wszystkie obowiązki Twojej firmy zostaną wykonane rzetelnie i na czas.
W przypadku, gdy podmiot jest:
1) wprowadzającym na terytorium kraju sprzęt bądź autoryzowanym przedstawicielem producenta sprzętu (Dział IV tabela 1 rejestru),
2) wprowadzającym na terytorium kraju baterie lub akumulatory (Dział V tabela 1 rejestru),
3) wprowadzającym na terytorium kraju pojazdy (Dział III tabela 1 rejestru),
4) producentem, importerem lub wewnątrzwspólnotowym nabywcą opakowań (Dział VI tabela 5 rejestru),
5) wprowadzającym na terytorium kraju produkty w opakowaniach (Dział VI tabela 4 rejestru),
6) wprowadzających na terytorium kraju opony (Dział II tabela 1 rejestru),
7) wprowadzających na terytorium kraju oleje smarowe (Dział II tabela 1 rejestru), podlega obowiązkowi uiszczania opłaty rocznej za prowadzenie rejestru (art. 57 ustawy o odpadach). Opłaty tej nie wnosi się za rok, w którym wniesiono opłatę rejestrową. Termin wniesienia opłaty rocznej upływa z końcem lutego za dany rok.
W art. 50 wymieniono liczne rodzaje działalności, które składają wniosek o rejestrację samodzielnie. Jednocześnie, w określonych przypadkach wpis jest dokonywany z urzędu przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności (art. 57 ust. 1).
Wpis do Rejestru BDO jest obowiązkowy dla wszystkich podmiotów wskazanych w art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach.
Wypełniony wykaz należy przekazać do właściwego urzędu marszałkowskiego, zgodnie z miejscem rejestracji przedsiębiorcy. Obowiązującą formą przesyłania dokumentacji jest droga elektroniczna – poprzez platformę ePUAP.
Każdy podmiot zobowiązany jest do przygotowania i złożenia wykazu zawierającego szczegółowe informacje o zakresie korzystania ze środowiska w roku poprzednim. Wykaz ten obejmuje dane o rodzaju i ilości substancji wprowadzanych do powietrza oraz stanowi podstawę do naliczenia opłat środowiskowych.
Kolejnym istotnym obowiązkiem przedsiębiorców, wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska, jest sprawozdawczość w zakresie emisji spalin. Obowiązek ten dotyczy wszystkich podmiotów, które w ramach prowadzonej działalności korzystają ze środowiska, wprowadzając do powietrza gazy lub pyły. Źródłem emisji mogą być m.in. procesy spalania paliw w silnikach spalinowych stosowanych w pojazdach, maszynach czy urządzeniach.
Regularne i rzetelne raportowanie emisji spalin pozwala przedsiębiorcom nie tylko wypełnić wymogi prawne, ale również uniknąć kar administracyjnych i finansowych. Terminowe składanie wykazów jest kluczowym elementem prowadzenia działalności zgodnie z zasadami ochrony środowiska.
MKiŚ z 24 kwietnia 2025 r. w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (Dz.U. 2025 poz. 585).
MKiŚ z 18 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz.U. 2024 poz. 1901).
MKiŚ z 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji (Dz.U. 2024 poz. 1644).
MKiŚ z 17 listopada 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (Dz.U. 2023 poz. 2524).
MFiN z 9 października 2023 r. – monitorowanie drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz paliw opałowych (Dz.U. 2023 poz. 2185).
MKiŚ z 7 września 2021 r. – wymagania w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (Dz.U. 2021 poz. 1710).
MKiŚ z 15 grudnia 2020 r. – rodzaje wyników pomiarów i terminy ich prezentacji (Dz.U. 2020 poz. 2405).
MKiŚ z 11 grudnia 2020 r. – ocena poziomów substancji w powietrzu (Dz.U. 2020 poz. 2279).
MKiŚ z 13 listopada 2020 r. – przekazywanie informacji o zanieczyszczeniu powietrza (Dz.U. 2020 poz. 2221).
MKiŚ z 9 grudnia 2023 r. – stawki opłat produktowych dla opakowań (Dz.U. 2023 poz. 2683).
MKiŚ z 7 grudnia 2023 r. – opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (Dz.U. 2023 poz. 2679).
MKiŚ z 19 grudnia 2021 r. – roczne poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych do 2030 r. (Dz.U. 2021 poz. 2375).
MKiŚ z 23 listopada 2023 r. – sporządzanie wojewódzkiego planu gospodarki odpadami i planu inwestycyjnego (Dz.U. 2023 poz. 2574).
RM z 10 września 2019 r. – przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2019 poz. 1839).
MŚ z 30 kwietnia 2013 r. – składowiska odpadów (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1902).
MK z 11 września 2020 r. – wymagania dla magazynowania odpadów (Dz.U. 2020 poz. 1742).
MK z 24 września 2020 r. – standardy emisyjne dla instalacji, źródeł spalania paliw oraz współspalania odpadów (Dz.U. 2020 poz. 1860).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z 5 czerwca 2019 r. – tzw. Dyrektywa SUP (Single Use Plastics), dotycząca ograniczenia stosowania jednorazowych tworzyw sztucznych.
Ustawa z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2024 poz. 1914).
Ustawa z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (t.j. Dz.U. 2025 poz. 870).
Prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz.U. 2025 poz. 647).
Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2025 poz. 733).
Ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1587).
Ustawa z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (t.j. Dz.U. 2024 poz. 1218).
Ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (t.j. Dz.U. 2024 poz. 433).
Ustawa z 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (t.j. Dz.U. 2024 poz. 746).
Ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (t.j. Dz.U. 2024 poz. 643).
Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz.U. 2024 poz. 573).
Ustawa z 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (t.j. Dz.U. 2022 poz. 2336).
Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. Dz.U. 2020 poz. 2056).
Przepisy prawne regulujące sprawozdawczość środowiskową są obszerne i szczegółowe. Obejmują one zarówno akty prawa krajowego, jak i unijne, które nakładają na przedsiębiorców obowiązki w zakresie ewidencji odpadów, raportowania, opłat i emisji. Dostosowanie się do wymagań prawnych pozwala uniknąć kar oraz zapewnia pełną zgodność działalności z zasadami ochrony środowiska.
System sprawozdawczości środowiskowej w Polsce jest ściśle określony przez przepisy prawa krajowego oraz regulacje unijne. Obowiązki przedsiębiorców wynikają zarówno z ustaw, jak i rozporządzeń szczegółowych, które określają zakres raportowania, sposób przekazywania danych, a także wysokość opłat i wymagania techniczne.
Forma i termin składania raportów:
Raport do KOBIZE składa się wyłącznie drogą elektroniczną poprzez krajową bazę KOBIZE.
Obowiązuje termin do końca lutego każdego roku – raport dotyczy roku poprzedniego.
Termin jest stały i powtarzalny, co ułatwia planowanie i przygotowywanie danych.(Przykład: raport za rok 2024 należy złożyć do 28 lutego 2025 r.)
Obowiązki przedsiębiorców:
Od 1 stycznia 2019 roku wszystkie podmioty korzystające ze środowiska w sposób powodujący emisję do powietrza są zobowiązane do sporządzania rocznych raportów do KOBIZE, zgodnie z art. 286 ustawy Prawo ochrony środowiska.
Raport obejmuje dane dotyczące m.in.:
emisji dwutlenku węgla (CO₂), metanu (CH₄), tlenków azotu (NOₓ), pyłów i innych substancji,
rodzaju procesów technologicznych powodujących emisje, np. produkcja, lakierowanie, spawanie,
Raporty do KOBIZE muszą składać zarówno duże zakłady przemysłowe, jak i mniejsze firmy, jeżeli ich działalność obejmuje np.:
kotły spalające paliwa (węgiel, olej opałowy, gaz),
urządzenia chłodnicze i klimatyzacyjne zawierające gazy cieplarniane (f-gazy),
lakiernie, drukarnie, stolarnie wykorzystujące rozpuszczalniki organiczne,
silniki spalinowe w maszynach, urządzeniach i flotach samochodowych (również przedsiębiorstwa dysponujące pojedynczym pojazdem służbowym).
eksploatacji urządzeń i instalacji, które generują zanieczyszczenia.
Czym jest KOBIZE?
KOBIZE to jednostka organizacyjna Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego. Jej głównym zadaniem jest gromadzenie danych dotyczących emisji zanieczyszczeń do powietrza, prowadzenie Krajowej Bazy o Emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji oraz wspieranie rządu w realizacji krajowej, unijnej i międzynarodowej polityki klimatycznej.
Obowiązek raportowania do KOBIZE dotyczy szerokiego grona przedsiębiorców – od dużych zakładów przemysłowych po małe firmy korzystające z instalacji czy pojazdów. Regularne i terminowe składanie raportów pozwala uniknąć sankcji oraz zapewnia zgodność działalności z przepisami prawa ochrony środowiska.
Kogo dotyczy?
Obowiązki związane z Dyrektywą SUP mają zastosowanie do:
przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (wytwórcy, importerzy, podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia),
jednostek handlu detalicznego i hurtowego, a także gastronomii oferującej posiłki i napoje w opakowaniach jednorazowych,
przedsiębiorców korzystających z urządzeń vendingowych sprzedających produkty w opakowaniach jednorazowych,
podmiotów wprowadzających do obrotu wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne.
Dyrektywa SUP wprowadziła nowe obowiązki i koszty dla przedsiębiorców, ale jednocześnie wymusiła rozwój alternatywnych, przyjaznych środowisku rozwiązań w zakresie opakowań. Firmy muszą dostosować się do tych wymagań, aby uniknąć sankcji oraz budować wizerunek odpowiedzialny ekologicznie.
Kary za naruszenia:
Za nieprzestrzeganie przepisów Dyrektywy SUP grożą kary administracyjne od 10 000 do 500 000 zł. Sankcje mogą być nałożone m.in. za:
brak pobierania opłat za kubki i pojemniki,
brak informacji o pobranej opłacie na paragonie lub fakturze,
brak prowadzenia wymaganej ewidencji,
wprowadzanie do obrotu produktów objętych zakazem.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904, zwana Dyrektywą SUP (Single Use Plastics), weszła w życie w Polsce 24 maja 2023 r. Jej celem jest ograniczenie negatywnego wpływu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na środowisko.
Informacja powyżej jest ze strony lex.pl
https://sip.lex.pl/#/question-and-answer/623558987
Do jakich opakowań należy zaliczyć opakowanie z pulpy trzciny cukrowej przy rozliczaniu opłaty produktowej?
Opublikowano: QA 2801995 lex.pl
Status: aktualne
Autor odpowiedzi:
Sosnowski Paweł
Odpowiedzi udzielono:
18 grudnia 2024 r. stan prawny dotychczas nie uległ zmianie
Uzasadnienie:
Opakowania z pulpy trzciny cukrowej nie są opakowaniami z papieru ani typowymi tworzywami sztucznymi.
Ponieważ jednak do ich wytworzenia stosuje się polimery naturalne poddane chemicznej modyfikacji, podlegają one regulacjom dotyczącym tworzyw sztucznych w zakresie opłat produktowych i wymagań Dyrektywy SUP.
Odpowiedź:
Zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (u.g.o.o.o.) opakowania z pulpy trzciny cukrowej są klasyfikowane jako opakowania pozostałe, czyli wykonane z materiałów innych niż wymienione wprost w załączniku do ustawy.
W świetle Dyrektywy SUP oraz ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami i o opłacie produktowej (u.o.p.), tego rodzaju opakowania traktuje się jednak jako opakowania z tworzyw sztucznych, jeżeli polimery naturalne użyte do ich produkcji zostały chemicznie zmodyfikowane.
Pytanie:
Do jakich opakowań należy zaliczyć opakowanie wykonane z pulpy trzciny cukrowej przy rozliczaniu opłaty produktowej?
Opakowania z trzciny cukrowej należy:
traktować jako opakowania pozostałe w systemie recyklingu,
traktować jako opakowania z tworzyw sztucznych przy naliczaniu opłat wynikających z Dyrektywy SUP, jeśli zostały chemicznie zmodyfikowane.
Indywidualnie – rozwiązania dopasowane do branży i potrzeb
Kompleksowo – pełna obsługa od analizy po wdrożenie
Branżowo – znajomość specyfiki różnych sektorów
Efektywnie – oszczędność czasu i kosztów klientów
Transparentność – jasne zasady współpracy i raportowania
Ekologia – priorytet w każdym projekcie i doradztwie
Innowacje – nowoczesne narzędzia i systemy BDO
Partnerstwo – długotrwałe relacje z klientami
10+ lat – ponad dekada skutecznej obsługi firm w całej Polsce
Setki projektów – realizacje dla małych i dużych przedsiębiorstw
Certyfikaty – potwierdzona wiedza i kompetencje branżowe
Eksperci – zespół specjalistów z różnych dziedzin
Oferujemy kompleksową obsługę w zakresie sprawozdawczości środowiskowej, w tym przygotowanie i składanie raportów dotyczących emisji, ewidencji odpadów oraz innych wymaganych dokumentów. Nasze usługi pomagają firmom w spełnieniu obowiązków prawnych związanych z ochroną środowiska i zapewniają zgodność z aktualnymi regulacjami.
BDO to baza danych o odpadach, w której rejestrowane są dane dotyczące gospodarowania odpadami. Możemy pomóc w rejestracji w BDO oraz wypełnianiu wymaganych formularzy. Nasze usługi obejmują kompleksowe wsparcie, aby zapewnić zgodność z przepisami i ułatwić proces rejestracji w systemie BDO.
Proces uzyskiwania decyzji na przetwarzanie i zbieranie odpadów obejmuje przygotowanie odpowiednich wniosków oraz dokumentacji, które następnie składamy do odpowiednich organów. Ważne jest, aby wszystkie dokumenty były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, co zapewnia prawidłowe przeprowadzenie całego procesu.
Tak, oferujemy usługi ewidencji odpadów, które obejmują prowadzenie dokumentacji oraz raportowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nasze usługi zapewniają, że wszystkie dane są dokładnie rejestrowane i raportowane, co pozwala na utrzymanie zgodności z wymaganiami prawnymi związanymi z gospodarką odpadami.
Wspieramy firmy w realizacji obowiązków środowiskowych — od ewidencji odpadów, przez system BDO, aż po uzyskiwanie decyzji i przygotowanie sprawozdań. Działamy rzetelnie, terminowo i zgodnie z przepisami.