Zadzwoń

Obowiązki środowiskowe i terminy

Sprawdź kalendarz obowiązków środowiskowych: BDO, KOBIZE, sprawozdawczość, opłaty i raporty. Terminy i przepisy w jednym miejscu dla Twojej firmy.

Niewniesienie należnej opłaty rocznej skutkuje wszczęciem z urzędu postępowania
administracyjnego w przedmiocie wykreślenia podmiotu z rejestru (art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy o odpadach).

Wysokość stawki opłaty rejestrowej
i opłaty rocznej dla:

Nowe stawki opłaty rejestrowej i rocznej. 

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. 

1) mikroprzedsiębiorców – wynosi 200,00 zł;
2) przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy – wynosi 800,00 zł. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz. U. 2024 r. poz. 1901).

  • 31 stycznia – sprawozdania BDO (odpady komunalne, PSZOK, nieczystości ciekłe)

  • 28 lutego – raport emisji do powietrza (KOBiZE)

  • 15 marca – sprawozdania BDO (odpady, opakowania)

  • 31 marca – opłata za korzystanie ze środowiska (emisje, woda, ścieki)

  • 15 stycznia / 15 kwietnia / 15 lipca / 15 października – kwartalna opłata recyklingowa za torby plastikowe

Terminarz sprawozdawczości środowiskowych

Rejestracja i prowadzenie ewidencji w systemie BDO to obowiązek wielu przedsiębiorców w Polsce. Nasza firma oferuje kompleksową obsługę – od założenia konta, przez prowadzenie bieżącej ewidencji odpadów, aż po sporządzanie i wysyłanie wymaganych sprawozdań.

Regularne raportowanie i terminowe opłaty środowiskowe to klucz do uniknięcia kar i zapewnienia zgodności z przepisami. Powierzając nam obsługę sprawozdawczości, masz pewność, że wszystkie obowiązki Twojej firmy zostaną wykonane rzetelnie i na czas.

Najważniejsze terminy:

W przypadku, gdy podmiot jest:
1) wprowadzającym na terytorium kraju sprzęt bądź autoryzowanym przedstawicielem producenta sprzętu (Dział IV tabela 1 rejestru),
2) wprowadzającym na terytorium kraju baterie lub akumulatory (Dział V tabela 1 rejestru),
3) wprowadzającym na terytorium kraju pojazdy (Dział III tabela 1 rejestru),
4) producentem, importerem lub wewnątrzwspólnotowym nabywcą opakowań (Dział VI tabela 5 rejestru),
5) wprowadzającym na terytorium kraju produkty w opakowaniach (Dział VI tabela 4 rejestru),
6) wprowadzających na terytorium kraju opony (Dział II tabela 1 rejestru),
7) wprowadzających na terytorium kraju oleje smarowe (Dział II tabela 1 rejestru), podlega obowiązkowi uiszczania opłaty rocznej za prowadzenie rejestru (art. 57 ustawy o odpadach). Opłaty tej nie wnosi się za rok, w którym wniesiono opłatę rejestrową. Termin wniesienia opłaty rocznej upływa z końcem lutego za dany rok.

W art. 50 wymieniono liczne rodzaje działalności, które składają wniosek o rejestrację samodzielnie. Jednocześnie, w określonych przypadkach wpis jest dokonywany z urzędu przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności (art. 57 ust. 1).

Kto podlega wpisowi do rejestru BDO

Wpis do Rejestru BDO jest obowiązkowy dla wszystkich podmiotów wskazanych w art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach.

Obowiązek rejestracji na podstawie ustawy o odpadach

  • Wypełniony wykaz należy przekazać do właściwego urzędu marszałkowskiego, zgodnie z miejscem rejestracji przedsiębiorcy. Obowiązującą formą przesyłania dokumentacji jest droga elektroniczna – poprzez platformę ePUAP.

  • Każdy podmiot zobowiązany jest do przygotowania i złożenia wykazu zawierającego szczegółowe informacje o zakresie korzystania ze środowiska w roku poprzednim. Wykaz ten obejmuje dane o rodzaju i ilości substancji wprowadzanych do powietrza oraz stanowi podstawę do naliczenia opłat środowiskowych.

Opłaty środowiskowe z tytułu emisji spalin

Kolejnym istotnym obowiązkiem przedsiębiorców, wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska, jest sprawozdawczość w zakresie emisji spalin. Obowiązek ten dotyczy wszystkich podmiotów, które w ramach prowadzonej działalności korzystają ze środowiska, wprowadzając do powietrza gazy lub pyły. Źródłem emisji mogą być m.in. procesy spalania paliw w silnikach spalinowych stosowanych w pojazdach, maszynach czy urządzeniach.

Regularne i rzetelne raportowanie emisji spalin pozwala przedsiębiorcom nie tylko wypełnić wymogi prawne, ale również uniknąć kar administracyjnych i finansowych. Terminowe składanie wykazów jest kluczowym elementem prowadzenia działalności zgodnie z zasadami ochrony środowiska.

Obowiązki sprawozdawcze dla przedsiębiorców

Wybrane rozporządzenia wykonawcze

  • MKiŚ z 24 kwietnia 2025 r. w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (Dz.U. 2025 poz. 585).

  • MKiŚ z 18 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz.U. 2024 poz. 1901).

  • MKiŚ z 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji (Dz.U. 2024 poz. 1644).

  • MKiŚ z 17 listopada 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (Dz.U. 2023 poz. 2524).

  • MFiN z 9 października 2023 r. – monitorowanie drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz paliw opałowych (Dz.U. 2023 poz. 2185).

  • MKiŚ z 7 września 2021 r. – wymagania w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji (Dz.U. 2021 poz. 1710).

  • MKiŚ z 15 grudnia 2020 r. – rodzaje wyników pomiarów i terminy ich prezentacji (Dz.U. 2020 poz. 2405).

  • MKiŚ z 11 grudnia 2020 r. – ocena poziomów substancji w powietrzu (Dz.U. 2020 poz. 2279).

  • MKiŚ z 13 listopada 2020 r. – przekazywanie informacji o zanieczyszczeniu powietrza (Dz.U. 2020 poz. 2221).

  • MKiŚ z 9 grudnia 2023 r. – stawki opłat produktowych dla opakowań (Dz.U. 2023 poz. 2683).

  • MKiŚ z 7 grudnia 2023 r. – opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (Dz.U. 2023 poz. 2679).

  • MKiŚ z 19 grudnia 2021 r. – roczne poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych do 2030 r. (Dz.U. 2021 poz. 2375).

  • MKiŚ z 23 listopada 2023 r. – sporządzanie wojewódzkiego planu gospodarki odpadami i planu inwestycyjnego (Dz.U. 2023 poz. 2574).

  • RM z 10 września 2019 r. – przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2019 poz. 1839).

  • MŚ z 30 kwietnia 2013 r. – składowiska odpadów (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1902).

  • MK z 11 września 2020 r. – wymagania dla magazynowania odpadów (Dz.U. 2020 poz. 1742).

  • MK z 24 września 2020 r. – standardy emisyjne dla instalacji, źródeł spalania paliw oraz współspalania odpadów (Dz.U. 2020 poz. 1860).

Dyrektywy unijne

  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE).

  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z 5 czerwca 2019 r. – tzw. Dyrektywa SUP (Single Use Plastics), dotycząca ograniczenia stosowania jednorazowych tworzyw sztucznych.

Wybrane akty prawne – ustawy

  • Ustawa z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2024 poz. 1914).

  • Ustawa z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (t.j. Dz.U. 2025 poz. 870).

  • Prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz.U. 2025 poz. 647).

  • Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. 2025 poz. 733).

  • Ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1587).

  • Ustawa z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (t.j. Dz.U. 2024 poz. 1218).

  • Ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (t.j. Dz.U. 2024 poz. 433).

  • Ustawa z 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (t.j. Dz.U. 2024 poz. 746).

  • Ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (t.j. Dz.U. 2024 poz. 643).

  • Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz.U. 2024 poz. 573).

  • Ustawa z 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (t.j. Dz.U. 2022 poz. 2336).

  • Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. Dz.U. 2020 poz. 2056).

Przepisy prawne regulujące sprawozdawczość środowiskową są obszerne i szczegółowe. Obejmują one zarówno akty prawa krajowego, jak i unijne, które nakładają na przedsiębiorców obowiązki w zakresie ewidencji odpadów, raportowania, opłat i emisji. Dostosowanie się do wymagań prawnych pozwala uniknąć kar oraz zapewnia pełną zgodność działalności z zasadami ochrony środowiska.

Podstawy prawne sprawozdawczości środowiskowej w Polsce

System sprawozdawczości środowiskowej w Polsce jest ściśle określony przez przepisy prawa krajowego oraz regulacje unijne. Obowiązki przedsiębiorców wynikają zarówno z ustaw, jak i rozporządzeń szczegółowych, które określają zakres raportowania, sposób przekazywania danych, a także wysokość opłat i wymagania techniczne.

Najważniejsze akty krajowe i unijne regulujące obowiązki przedsiębiorców

Forma i termin składania raportów:

  • Raport do KOBIZE składa się wyłącznie drogą elektroniczną poprzez krajową bazę KOBIZE.

  • Obowiązuje termin do końca lutego każdego roku – raport dotyczy roku poprzedniego.

  • Termin jest stały i powtarzalny, co ułatwia planowanie i przygotowywanie danych.(Przykład: raport za rok 2024 należy złożyć do 28 lutego 2025 r.)

Obowiązki przedsiębiorców: 

Od 1 stycznia 2019 roku wszystkie podmioty korzystające ze środowiska w sposób powodujący emisję do powietrza są zobowiązane do sporządzania rocznych raportów do KOBIZE, zgodnie z art. 286 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Raport obejmuje dane dotyczące m.in.:

  • emisji dwutlenku węgla (CO₂), metanu (CH₄), tlenków azotu (NOₓ), pyłów i innych substancji,

  • rodzaju procesów technologicznych powodujących emisje, np. produkcja, lakierowanie, spawanie,

  • Raporty do KOBIZE muszą składać zarówno duże zakłady przemysłowe, jak i mniejsze firmy, jeżeli ich działalność obejmuje np.:

  • kotły spalające paliwa (węgiel, olej opałowy, gaz),

  • urządzenia chłodnicze i klimatyzacyjne zawierające gazy cieplarniane (f-gazy),

  • lakiernie, drukarnie, stolarnie wykorzystujące rozpuszczalniki organiczne,

  • silniki spalinowe w maszynach, urządzeniach i flotach samochodowych (również przedsiębiorstwa dysponujące pojedynczym pojazdem służbowym).

  • eksploatacji urządzeń i instalacji, które generują zanieczyszczenia.

KOBIZE – Krajowy Ośrodek Bilansowania
i Zarządzania Emisjami

Czym jest KOBIZE? 
KOBIZE to jednostka organizacyjna Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego. Jej głównym zadaniem jest gromadzenie danych dotyczących emisji zanieczyszczeń do powietrza, prowadzenie Krajowej Bazy o Emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji oraz wspieranie rządu w realizacji krajowej, unijnej i międzynarodowej polityki klimatycznej.

Obowiązek raportowania do KOBIZE dotyczy szerokiego grona przedsiębiorców – od dużych zakładów przemysłowych po małe firmy korzystające z instalacji czy pojazdów. Regularne i terminowe składanie raportów pozwala uniknąć sankcji oraz zapewnia zgodność działalności z przepisami prawa ochrony środowiska.

Obowiązki przedsiębiorców w zakresie raportowania emisji do powietrza

Kogo dotyczy?

Obowiązki związane z Dyrektywą SUP mają zastosowanie do:

  • przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (wytwórcy, importerzy, podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia),

  • jednostek handlu detalicznego i hurtowego, a także gastronomii oferującej posiłki i napoje w opakowaniach jednorazowych,

  • przedsiębiorców korzystających z urządzeń vendingowych sprzedających produkty w opakowaniach jednorazowych,

  • podmiotów wprowadzających do obrotu wyroby tytoniowe z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne.

Etap III – od 1 lipca 2024 r.

  • obowiązek zapewnienia alternatywnych opakowań (np. biodegradowalnych, wielokrotnego użytku),
  • konsumenci powinni mieć możliwość wyboru bardziej ekologicznych rozwiązań.

Etap II – od 1 stycznia 2024 r.

  •  obowiązek pobierania opłaty konsumenckiej od użytkownika końcowego za wydanie:
    - kubków na napoje – 0,20 zł/szt.,
    - pojemników na żywność – 0,25 zł/szt.,
  •  do pobranej opłaty doliczany jest VAT,– opłaty należy wpłacić na rachunek urzędu marszałkowskiego do 15 marca za poprzedni rok

Etap I – od 24 maja 2023 r.

  • obowiązek prowadzenia ewidencji opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych,– zakaz wprowadzania do obrotu wybranych produktów jednorazowych z plastiku.Sprzedaż zapasów była możliwa do ich wyczerpania.

Dyrektywa SUP wprowadziła nowe obowiązki i koszty dla przedsiębiorców, ale jednocześnie wymusiła rozwój alternatywnych, przyjaznych środowisku rozwiązań w zakresie opakowań. Firmy muszą dostosować się do tych wymagań, aby uniknąć sankcji oraz budować wizerunek odpowiedzialny ekologicznie.

Kary za naruszenia:

Za nieprzestrzeganie przepisów Dyrektywy SUP grożą kary administracyjne od 10 000 do 500 000 zł. Sankcje mogą być nałożone m.in. za:

  • brak pobierania opłat za kubki i pojemniki,

  • brak informacji o pobranej opłacie na paragonie lub fakturze,

  • brak prowadzenia wymaganej ewidencji,

  • wprowadzanie do obrotu produktów objętych zakazem.

Dyrektywa SUP
– ograniczenie jednorazowych tworzyw sztucznych

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904, zwana Dyrektywą SUP (Single Use Plastics), weszła w życie w Polsce 24 maja 2023 r. Jej celem jest ograniczenie negatywnego wpływu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na środowisko.

Obowiązki przedsiębiorców w Polsce

Informacja powyżej jest ze strony lex.pl

https://sip.lex.pl/#/question-and-answer/623558987

Do jakich opakowań należy zaliczyć opakowanie z pulpy trzciny cukrowej przy rozliczaniu opłaty produktowej?

 

Opublikowano: QA 2801995 lex.pl

Status: aktualne

 

Autor odpowiedzi:

Sosnowski Paweł 

 

Odpowiedzi udzielono:
18 grudnia 2024 r. stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

Uzasadnienie:

  • Opakowania z pulpy trzciny cukrowej nie są opakowaniami z papieru ani typowymi tworzywami sztucznymi.

  • Ponieważ jednak do ich wytworzenia stosuje się polimery naturalne poddane chemicznej modyfikacji, podlegają one regulacjom dotyczącym tworzyw sztucznych w zakresie opłat produktowych i wymagań Dyrektywy SUP.

Odpowiedź: 

  • Zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (u.g.o.o.o.) opakowania z pulpy trzciny cukrowej są klasyfikowane jako opakowania pozostałe, czyli wykonane z materiałów innych niż wymienione wprost w załączniku do ustawy.

  • W świetle Dyrektywy SUP oraz ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami i o opłacie produktowej (u.o.p.), tego rodzaju opakowania traktuje się jednak jako opakowania z tworzyw sztucznych, jeżeli polimery naturalne użyte do ich produkcji zostały chemicznie zmodyfikowane.

Klasyfikacja opakowań z pulpy trzciny cukrowej

Pytanie:

Do jakich opakowań należy zaliczyć opakowanie wykonane z pulpy trzciny cukrowej przy rozliczaniu opłaty produktowej?

Opakowania z trzciny cukrowej należy:

  • traktować jako opakowania pozostałe w systemie recyklingu,

  • traktować jako opakowania z tworzyw sztucznych przy naliczaniu opłat wynikających z Dyrektywy SUP, jeśli zostały chemicznie zmodyfikowane.

Interpretacja w kontekście opłat produktowych
i Dyrektywy SUP

Przewagi

Indywidualnie – rozwiązania dopasowane do branży i potrzeb

Kompleksowo – pełna obsługa od analizy po wdrożenie

Branżowo – znajomość specyfiki różnych sektorów

Efektywnie – oszczędność czasu i kosztów klientów

Wartości

Transparentność – jasne zasady współpracy i raportowania

Ekologia – priorytet w każdym projekcie i doradztwie

Innowacje – nowoczesne narzędzia i systemy BDO

Partnerstwo – długotrwałe relacje z klientami

Ekspercka wiedza

10+ lat – ponad dekada skutecznej obsługi firm w całej Polsce

Setki projektów – realizacje dla małych i dużych przedsiębiorstw

Certyfikaty – potwierdzona wiedza i kompetencje branżowe

Eksperci – zespół specjalistów z różnych dziedzin

FAQ

Jakie usługi oferujecie w zakresie?

Oferujemy kompleksową obsługę w zakresie sprawozdawczości środowiskowej, w tym przygotowanie i składanie raportów dotyczących emisji, ewidencji odpadów oraz innych wymaganych dokumentów. Nasze usługi pomagają firmom w spełnieniu obowiązków prawnych związanych z ochroną środowiska i zapewniają zgodność z aktualnymi regulacjami.

Czym jest BDO i jak?

BDO to baza danych o odpadach, w której rejestrowane są dane dotyczące gospodarowania odpadami. Możemy pomóc w rejestracji w BDO oraz wypełnianiu wymaganych formularzy. Nasze usługi obejmują kompleksowe wsparcie, aby zapewnić zgodność z przepisami i ułatwić proces rejestracji w systemie BDO.

Jak wygląda proces uzyskiwania decyzji?

Proces uzyskiwania decyzji na przetwarzanie i zbieranie odpadów obejmuje przygotowanie odpowiednich wniosków oraz dokumentacji, które następnie składamy do odpowiednich organów. Ważne jest, aby wszystkie dokumenty były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, co zapewnia prawidłowe przeprowadzenie całego procesu.

Czy mogę zlecić ewidencję odpadów?

Tak, oferujemy usługi ewidencji odpadów, które obejmują prowadzenie dokumentacji oraz raportowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nasze usługi zapewniają, że wszystkie dane są dokładnie rejestrowane i raportowane, co pozwala na utrzymanie zgodności z wymaganiami prawnymi związanymi z gospodarką odpadami.

Nowoczesne, białe wnętrze budynku z roślinnością wewnątrz

Kontakt

Formularz kontaktowy

Imię i nazwisko
Email
Numer telefonu
Treść wiadomości
Zgoda
Wysyłając wiadomość za pomocą formularza wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych zgodnie z polityką prywatności
Wyślij wiadomość
Wyślij wiadomość
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Wspieramy firmy w realizacji obowiązków środowiskowych — od ewidencji odpadów, przez system BDO, aż po uzyskiwanie decyzji i przygotowanie sprawozdań. Działamy rzetelnie, terminowo i zgodnie z przepisami.

Kontakt

biuro.ekoraport@interia.pl

+48 608 610 357

Ul. Okrężna 9, 42-360 Poraj